En kreativ brief er en oppdragsbeskrivelse og strategi for gjennomføring av en kampanje, og et viktig verktøy for å forstå oppgaven. Briefen skal hjelpe både kunde og byrå med å tenke gjennom viktige spørsmål før arbeidet starter. En god kreativ brief sikrer at BYRAA og kunde snakker samme språk og er enige i retningen for kommunikasjon.

En god, kreativ brief er kortfattet og fri fra floskler og markedsføringsspråk. Den er tydelig og gjennomtenkt, og skal virke inspirerende og samlende for hele teamet.

  • Hvilket spesifikt problem er det du ønsker at kampanjen skal løse? Forsøk å beskrive utfordringen så kortfattet som mulig.

  • God kommunikasjon fordrer at du vet hvem du snakker til. Gjør deg så kjent med målgruppen(e) som mulig. En nyttig strategi kan være å lage ulike «personas», som er fiktive personligheter som representerer ulike målgrupper som merkevaren din henvender seg til.

  • Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hva er de interessert i? Hvilke behov har de?

  • Hva er det som skal markedsføres? Hvordan selges produktet/tjenesten i dag? Hvordan har produktet/tjenesten blitt markedsført til nå? Hvilket prissegment tilhører produktet/tjenesten? Hvilke verdier og følelser kan knyttes opp mot produktet/tjenesten?

  • Formater og tidsfrister for de ulike kampanjeelementene.

  • Hvordan ser markedet ut for produktene/ tjenestene du selger? Hva slags oppfatninger har folk om produktet/ tjenestene? Hvilke konkurrenter finnes det? Hvordan markedsfører de seg? Vurder deres styrker, svakheter og posisjon i markedet. Hvordan kan ditt produkt/teneste posisjonere seg?

  • Å sette definerte mål for kampanjen er viktig for å kunne si noe om hva som har blitt oppnådd.

    Skal kampanjen resultere i økt kjennskap? Resultere i målbart salg? Henvendelser på en nettside?

    Hvilket etterlatt inntrykk skal publikum sitte igjen med etter å ha sett kampanjen?

Fyll inn feltene for å legge inn din brief på oppgaven, så tar vi kontakt med deg.

Eventuelt annet underlag til oppgaven kan sendes på mail til Tom Rainer eller Mari.